القران الكريم
Loading...
المواضيع المميزة
المواضيع الجديدة
المنتدى الاسلامى العام

الإهداءات

العودة   منتدى حور عين > أقسام المطبخ > مطبخ حورية
مطبخ حورية (عزومات _ تجهيزات وتفريزات _ أفكار طبخ جديدة _فن تزيين الطعام _ أكلات عربية)

38 معجبون

قديم 15-05-2017, 05:24 AM
الصورة الرمزية بطوطه ام توته
بطوطه ام توته بطوطه ام توته غير متواجد حالياً

بطوطه ام توته is on a distinguished road
وسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام المشاركة المتميزةوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام الحورية اللهلوبةوسام العضوة الذهبيةوسام نجمة حور 2016وسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام ترحيب حورعينوسام نجمة حور 2017وسام التفاعلوسام العضوة المتميزة
طبخ من مطبخ بطوطه احلى اطباق الفول لاحلى سحور

انا : بطوطه ام توته

مطبخ بطوطه احلى اطباق الفول لاحلى سحور

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل عام وانتم بخير ورمضان كريم عليكم وعلى امة المسلمين اجمعين
طبعا فى رمضان طبق الفول هو الطبق الرئيسى على السفرة لكن بعد 3 ايام بالظبط بنبدأ نزهق ومش عايزين ناكل منه لكن مع بعض التغييرات فى الشكل والمكونات ان شاء الله هناكل فول كل يوم من غير زهق بأذن الله
اسمحولى اقدملكم من مطبخى المتواضع بعض الافكار لتقديم اطباق فول متنوعه اتمنى من الله انها تنول رضاكم

1-طاجن الفول بالبيض والخضار
المكونات
فول - بصله - فصين توم - فلفله - طماطمايه - ملح وفلفل وكمون - بيض على قد العدد
الطريقه
فى طاسه فيها زيت نشوح البصله يا دوب تدبل بس وبعدين نضيف التوم وبعدين الفلفل واخر حاجه الطماطم تقليبتين بس عشان الخضار مش يستوى اوى يادوب بس تطلع ريحتهم وننزل عليهم بالفول والتوابل ونقلب
نجيب طبق الفرن ونصب فيه الفول ونعمل حفر بسيطه ونكسر فيها بيض نى على قد العدد وندخله الفرن لحد ما البيض يستوى
لما يطلع من الفرن نرش على البيض ملح وفلفل ونزين بشوية بقدونس وطماطم مكعبات
2- الفول بالتحابيش

نفس الطريقه السابقه للفول وبعد ما نضيف الفول للخضار نقلب ونغرف علطول فى طبق التقديم
انا كنت شايله شويه خضار متشوحين على جنب عشان بعد ما اغرف الفول ازين بيهم

3- الفول بالبصل والفلفل الحراق(طريقه احد المطاعم)

المكونات
فول - بصله صغيرة -فلفله حراقة -معلقه طعام خل ابيض -نص ليمونه -معلقه طحينه -زيت -ملح وكمون
الطريقه
نقطع البصله شرايح رفيعه ونرش عليها الملح والكمون والخل والليمون وندعكها بايدنا كويس اوى لحد ما تدبل
بعد كدة نضيف شرايح الفلفل الحراق ونقلب ونغطيهم ساعه مش اقل من كدة(الخطوة دى مهمه جدااا وبتفرق فى الطعم)
بعد مرور الساعه نجيب الفول ونسخنه فى طاسه وبعدين ننزل عليه بالخليط السابق ونقلب وبعدين نضيف الزيت اخر حاجه ويتغرف فى الطبق ويتزين بشويه من الفلفل والبصل (كنت برضه شايله حبه على جنب للتزيين)

4-الفول بالتوم
المكونات
فول - كميه كويسه من التوم مقطع صغير جداااا بس مش مدقوق فى الهون -زبده او سمنه بلدى -ملح وفلفل بس
الطريقه
فى طاسه نسخن الفول وعليه ملح وفلفل ونقلب ونصبه فى طبق التقديم
فى طاسه تانيه نجيب كميه سمنه محترمه ونحمر فيها التوم يا دوب ريحته تطلع بس وبعدين ننزل بيه على الفول
بجد مش محتاج تزيين شكله وريحته يدوخوا اصلا مطبخ بطوطه احلى اطباق الفول لاحلى سحور

5-الفول بالزبده او السمنه
معلش مصورتوش
نفس طريقه الفول بالتوم بس الفرق انه بعد ما الفول يسخن ننزل عليه بالسمنه السايحه ونقلب وخلاص على كده بس خدوا بالكوا الطريقه دى زى اللى قبلها الفول بيتبل بالملح والفلفل بس مفيش توابل تانيه

6- الفول بالزيت الحار والليمون(زيت بذرة الكتان)
الطبق دا بالذات هو الطبق الرسمى بتاع المصريين مش محتاج شرح اصلامطبخ بطوطه احلى اطباق الفول لاحلى سحور

7- الفول بالصلصه
المكونات
فول - على قد كميه الفول نستعمل طماطم طازة مضروبه فى الخلاط(يعنى لو كوبايه فول مدمس يبقى عليها كوبايه طماطم مضروبه) -توم كتييييير مقطع صغير جدا مش مدقوق - فلفل رومى او حراق حسب الرغبه -سمنه بلدى او زبدة - ملح وفلفل وبهار
الطريقه
اشوح التوم فى السمنه لحد ما ريحته تطلع بس واضيف الفلفل تقليبتين وانزل بالطماطم واسيبها تتسبك شويه صغيرين مش اسيبها لحد ما تتخن يا دوب بس تبدا تتسبك
ننزل عليها بالفول والتوابل ونقلب واول ما يغلوا نوطى النار ونغطى الخليط ونسيبه حوالى خمس دقايق وبعدين نطفى عليه
ساعه التقديم يتزين ببقدونس مفروم

8-الفول بالتوم والبقدونس(طريقه احد المطاعم)
المكونات
فول - فصين توم مدقوقين -نص حزمه بقدونس مقطعه - معلقه طعام خل -زيت - ملح
الطريقة
نسخن الفول و ندق التوم ونخلطه بالفول ونحط كل المكونات ونقلب وخلاص ونزين ببيض مسلوق وشويه بقدونس مفروم
ملحوظه(نفس الخلطه دى انا بعمل بيها البطاطس المهروسه )

9-طاجن الفول بالجبنه فى الفرن

المكونات
فول - سمنه او زبدة بكميه وفيرة -جبنه موتزاريلا - ملح وفلفل
الطريقه
نفس طريقه الفول بالسمنه نسخن الفول ونحطله ملح وفلفل وسمنه سايحه ونقلبه
نصب الخليط فى طبق الفرن ونرش عليه شويه سمنه سايحه تانى
نرش بعد كدة الجبنه الموتزاريلا وندخلها الفرن تحت الشوايه بس لحد ما الجبنه تسيح ولما تطلع نزين الطبق

10-الفول المشطشط نااااار
المكونات
فول - بصله مفرومه - فصين توم مقطعين صغير - طماطمايه كبيرة مقطعه مكعبات - هريسه الشطه(الكميه حسب قدرتكم على التحمل ههههههههههه) -ملح وفلفل -زيت
الطريقه
نشوح البصل لحد ما يدبل بس من غير ما يتغير لونه وبعدين فصين التوم تطلع ريحته بس وبعدين الطماطم والهريسه ونقلب
نضيف الفول والملح والفلفل ونقلب ونغرف فى طبق التقديم
ملحوظه
الوصفه دى انا مش بحب اضيف اى توابل تانيه غير الملح والفلفل لكن طبعا كل واحد حسب ذوقه
ملحوظه تانيه
انا كنت عملت طريقه عمل الهريسه الشطه لو تحبوا تشوفوها دا لينك الموضوع
http://vb.7or3en.com/showthread.php?t=17300

11-الفول بالديناميت(طريقه احد المطاعم)
دا يا بنات طبق فول عادى جدا بالزيت والليمون ونجيب بيضه مسلوقه وطعميايه ونقطعهم صغير جدااا ونقلبهم على الفول وبس بس طعمه حلو اوى وبينفع لو فايض طعميه بايته محدش عايز ياكلها

كدة اطباق الفول بتاعتى خلصت فاضل بقى اقولكوا على طريقتى فى تدميس الفول
احلى واطعم وانضف فول هتاكليه هو عمايل ايديكى يا ست الكل ياللى محدش هيخاف على صحة ولادك زيك ابداااااا
اولا شوفوا الفول بتاعى لونه جميل ازاى زى الكهرمان يميييييي ودايب دوب زى الزبدة ازاى
الدماسه بتاعتى بتكفى نص كيلو فول
ننقيه ونغسله وننقعه من 4 ل 6 ساعات بس لحد ما حجمه يكبر .....لما كنت بنقعه 12 ساعه كانت القشرة بتاعته بتبقى مجلدة اوى اثناء الاكل
لما ننقع الفول .الفوله اللى تطفو فوق سطح الميه تبقى وحشه ونرميها

انا جربت ادمس الفول بكل الاضافات..جربت اضيف الفول المدشوش والجزر المبشور والطماطم والليمون والرز والدقيق وكل حااااااجه
وبعد تجارب كتير لقيت ان افضل حاجه هى العدس الاصفر وبس
اجيب الفول احطه فى الدماسه واغطيه بكميه ميه كبيرة واحطه على اصغر عين بوتاجاز واعلى النار
اول ما يغلى احط عليه معلقتين طعام عدس اصفر متنقى ومغسول بس من غير تقليب اسيبه كدة فوق الوش واوطى النار خاااالص
اغطى الفول واخلى الغطا مايل سنة صغيرة مش مقفول خالص عشان الفول مش يفور من الدماسه
طبعا كميه الميه كبيرة لكن كل شويه ابص لو لقيت الميه بدأت تقل ازود عليه ميه مغليه (لازم مغليه مش فاترة عشان الفول مش يجرمزويبقى ناشف من جوة
يفضل كدة لمدة 4 او 5 ساعات
اثناء مده الطهى دى كلها انا بقلبه مرتين او تلاته بالكتير عشان اتأكد انه مش بيلزق فى قاع الدماسه
وبالف هنا وشفا يا رب
موضوعى خلص خلاص
اتمنى ان اطباقى تكون عجبتكوا لكن طبعا احب ان كل واحده تبقى مبدعه فى مطبخها يعنى ممكن تزودى اضافات من عندك وطبعا طريقه التزيين دى اتفننى وطلعى احلى ما عندك انا قلت الفكرة وانتى ضيفى لمستك الخاصه
رمضان كريم
اللهم تقبل منى ومنكم صالح الاعمال يااااارب

المصدر: منتدى حور عين - من قسم: مطبخ حورية

lk l'fo f','i hpgn h'fhr hgt,g ghpgn sp,v h'fhr hgt,g j]lds hgt,g w],v

من مواضيع بطوطه ام توته

التعديل الأخير تم بواسطة vovo2010 ; 14-09-2017 الساعة 10:42 PM
قديم 15-05-2017, 05:33 AM
الصورة الرمزية بناتي هما حياتي
بناتي هما حياتي بناتي هما حياتي غير متواجد حالياً
ربي احفظ لي بناتي

بناتي هما حياتي is on a distinguished road
وسام اليكسا تول باروسام الفائزة بالكأس الفضىوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام المشاركة المتميزةوسام النشاط الاداري المتميزوسام المشاركة المتميزة للاقسام الاسلامية

انا : بناتي هما حياتي

ط§ط¶ط؛ط· ط¹ظ„ظ‰ ط§ظ„طµظˆط±ط© ظ„ط±ط¤ظٹطھظ‡ط§ ط¨ط§ظ„ط­ط¬ظ… ط§ظ„ط·ط¨ظٹط¹ظٹ

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

من مواضيع بناتي هما حياتي

قديم 15-05-2017, 09:11 AM
الصورة الرمزية sena loly
sena loly sena loly غير متواجد حالياً
ياااااااارب عفوك ورضاك

sena loly will become famous soon enough
وسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام النشاط الاداري المتميزوسام العضوة المثاليةوسام المشاركة المتميزةوسام العضوة المؤسسةوسام الحورية اللهلوبةوسام دعم صفحة حورعين على الفيس بوكوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام نجمة حور 2016وسام أوفياء المنتدىوسام اليكسا تول باروسام الحورية المتألقةوسام المشرفة المثاليةوسام ترحيب حورعينوسام النشاط و التميز فى اقسام الكروشيهوسام النشاط والتميز فى قسم الهوايات

انا : sena loly

الله على الحلاوه
والله جوعتينى هههههههههههههههههه
تسلم ايدك وافكارك فى تغير الاطباق واسمه فول
ممتاااااااااااااااااااااااااز
لو ينفع اكتر من ممتاااااز كنت قيمت

من مواضيع sena loly

قديم 15-05-2017, 11:20 AM
الصورة الرمزية أحلي نوجه
أحلي نوجه أحلي نوجه غير متواجد حالياً

أحلي نوجه will become famous soon enough
وسام النشاط والتميز فى قسم الموبايلاتوسام النشاط والتميز بقسم ديكورات ومستلزمات منزليةوسام النشاط والتميز فى القسم الاسلامىوسام الابداع في اختيار عناوين المواضيعوسام العضوة المتميزةوسام عروسة حور عينوسام اسلاميات حور عينوسام نجمة حور 2017وسام العضوة المثاليةوسام نجمة حورعينوسام النشاط والتميز فى قسم البشرةوسام النشاط والتميز فى أقسام صحية و طبيةوسام النشاط والتميزوسام التفاعلوسام جوهرة حور عينوسام لؤلؤة حور عينوسام سندريلا حور عينوسام أنشط عضوةوسام اليكسا تول باروسام المهارةوسام النشاط الاجتماعىوسام نجمة حور 2016وسام النشاط والتميز فى اقسام المنوعات و الترفيهوسام دعم صفحة حورعين على الفيس بوكوسام أميرة حور عينوسام النشاط والتميز فى قسم الثقافة و المعلوماتوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام الحورية المتألقةوسام ملكة الاناقةوسام المشاركة المتميزةوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام العضوة المؤسسةوسام الحورية اللهلوبة

انا : أحلي نوجه

تسلمى وتسلم ايدينك الحلوة
كفيتى ووفيتى ياحبيبتى
وكل سنة وانتى بخير انتى وأسرتك
ممتاااااااز
{ربي كما حفظت كتابك إلى يوم الدين إحفظ ذريتي من الشيطان الرجيم وأرزقهم اللهم صحبة الأخيار وخصال الأطهار والتوكل عليك ياجبار ربي وإشفهم من مرض القلوب والأبدان وبلغني فيهم غاية املي ومناي ومتعني اللهم ببرهم في حياتي وأسعدني بدعائهم بعد مماتي}

من مواضيع أحلي نوجه

قديم 15-05-2017, 11:22 AM
الصورة الرمزية أمنية جميلة
أمنية جميلة أمنية جميلة غير متواجد حالياً

أمنية جميلة will become famous soon enough
وسام العضوة المؤسسةوسام المشاركة المتميزةوسام النشاط الاداري المتميزوسام الحورية اللهلوبةوسام دعم حور عينوسام دعم صفحة حورعين على الفيس بوكوسام نجمة حور 2016وسام النشاط الاجتماعىوسام الحورية المتألقةوسام أميرة حور عينوسام المشرفة المثالية

انا : أمنية جميلة

ما شاء الله عليكي
شكلهم جميل جدا ويفتح النفس
تسلم إيدك
ممتاز
اللهم بلغنا رمضان

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 15-05-2017, 02:02 PM
الصورة الرمزية العصماء ام منار
العصماء ام منار العصماء ام منار غير متواجد حالياً

العصماء ام منار will become famous soon enough
وسام المشاركة المتميزة لأقسام المنوعات و الترفيهوسام الدورات الاسلاميةوسام الحورية الذهبيةوسام رمضانيات حوروسام ملكة الفواكةوسام سندريلا حور عينوسام المشاركة المتميزة لأقسام المطبخوسام السوبر ستاروسام النشاط و التميز فى أقسام الحلوياتوسام العضوة المتميزةوسام شيف حور عينوسام اسلاميات حور عينوسام الحورية المغربية المتميزةوسام نجمة حور 2017وسام الادارية النشيطةوسام النشاط والتميز فى قسم التدبير المنزلىوسام النشاط والتميزوسام العضوة المثاليةوسام المشرفة المثاليةوسام العضوة الذهبيةوسام النشاط والتميز فى حملات المطبخوسام أميرة حور عينوسام النشاط التميز فى أقسام المطبخوسام النشاط و التميز  فى قسم تجهيز العرايسوسام العضوة البرونزيةوسام العضوة الفضيةوسام أوفياء المنتدىوسام الحورية المتألقةوسام النشاط الاجتماعىوسام نجمة حور 2016وسام التفاعلوسام المهارةوسام الحورية اللهلوبةوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام المشاركة المتميزةوسام دعم حور عينوسام النشاط الاداري المتميزوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام العضوة المؤسسة

انا : العصماء ام منار

اطباق كلها فوائد وكمان تشهي
وماشاء الله عليك شاطرة وتهتمي بكل التفاصيل
تسلم ايدك حبيبتي وربنا يبلغنا واياكم رمضان لا فاقدين ولا مفقودين
ممتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااز

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

من مواضيع العصماء ام منار

قديم 15-05-2017, 02:47 PM
الصورة الرمزية رتوووجة
رتوووجة رتوووجة غير متواجد حالياً

رتوووجة is on a distinguished road
وسام المشاركة المتميزة لأقسام المطبخوسام المشاركة المتميزة لأقسام الموضةوسام العضوة المتميزةوسام اسلاميات حور عينوسام شيف حور عينوسام نجمة حور 2017وسام العضوة البرونزيةوسام النشاط والتميزوسام هوايات حور عينوسام امهات حور عينوسام الحورية المتألقةوسام النشاط والتميز فى قسم التدبير المنزلىوسام العضوة المثاليةوسام المشرفة المثاليةوسام النشاط الاداري المتميزوسام النشاط والتميز فى قسم الثقافة و المعلوماتوسام اليكسا تول باروسام أوفياء المنتدىوسام النشاط الاجتماعىوسام المشاركة المتميزةوسام الحورية اللهلوبةوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام العضوة المؤسسةوسام الفائزة بالكأس الفضى

انا : رتوووجة

ما شاء الله عليكى
بجد الاطباق كلها اجمل من بعض
بألف هنا وشفا يارب عليكم
وكل سنة وانتى واسرتك بخير حبيبتى
ممتاااااااااااااااااز
قديم 15-05-2017, 02:48 PM
الصورة الرمزية رتوووجة
رتوووجة رتوووجة غير متواجد حالياً

رتوووجة is on a distinguished road
وسام المشاركة المتميزة لأقسام المطبخوسام المشاركة المتميزة لأقسام الموضةوسام العضوة المتميزةوسام اسلاميات حور عينوسام شيف حور عينوسام نجمة حور 2017وسام العضوة البرونزيةوسام النشاط والتميزوسام هوايات حور عينوسام امهات حور عينوسام الحورية المتألقةوسام النشاط والتميز فى قسم التدبير المنزلىوسام العضوة المثاليةوسام المشرفة المثاليةوسام النشاط الاداري المتميزوسام النشاط والتميز فى قسم الثقافة و المعلوماتوسام اليكسا تول باروسام أوفياء المنتدىوسام النشاط الاجتماعىوسام المشاركة المتميزةوسام الحورية اللهلوبةوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام العضوة المؤسسةوسام الفائزة بالكأس الفضى

انا : رتوووجة

ط§ط¶ط؛ط· ط¹ظ„ظ‰ ط§ظ„طµظˆط±ط© ظ„ط±ط¤ظٹطھظ‡ط§ ط¨ط§ظ„ط­ط¬ظ… ط§ظ„ط·ط¨ظٹط¹ظٹ

بس قوليلى الوردة الجميلة دى عملاها ازاى شكلها تحفة

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من مواضيع رتوووجة

قديم 15-05-2017, 03:09 PM
الصورة الرمزية ام نفيسه
ام نفيسه ام نفيسه غير متواجد حالياً
مديرة المنتدى

ام نفيسه will become famous soon enough
وسام رمضانيات حوروسام النشاط والتميز فى القسم الاسلامىوسام العضوة المتميزةوسام نجمة حور 2017وسام العضوة البرونزيةوسام العضوة المثاليةوسام أميرة حور عينوسام المشرفة المثاليةوسام النشاط والتميزوسام النشاط والتميز بقسم ديكورات ومستلزمات منزليةوسام اليكسا تول باروسام أوفياء المنتدىوسام الحورية المتألقةوسام النشاط و التميز  فى قسم تجهيز العرايسوسام النشاط والتميز فى قسم الدردشةوسام النشاط الاجتماعىوسام نجمة حور 2016وسام الفائزة بالكأس الفضىوسام المشاركة المتميزةوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام النشاط الاداري المتميزوسام الحورية اللهلوبةوسام العضوة المؤسسة

انا : ام نفيسه

ماشاءالله تسلم ايدك
اطباق تفتح النفس
بالهنا والشفا عليكم
كل سنه وانتي طيبه
من مواضيع ام نفيسه

قديم 15-05-2017, 10:00 PM
الصورة الرمزية ام يحيى و مازن
ام يحيى و مازن ام يحيى و مازن غير متواجد حالياً

ام يحيى و مازن is on a distinguished road
وسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام العضوة المؤسسةوسام المشاركة المتميزةوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام نجمة حور 2016وسام النشاط الاجتماعىوسام أوفياء المنتدىوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام العضوة البرونزيةوسام الحورية اللهلوبةوسام النشاط الاداري المتميزوسام المشرفة المثاليةوسام الادارية النشيطةوسام نجمة حور 2017وسام اسلاميات حور عينوسام العضوة المتميزةوسام المشاركة المتميزة لأقسام المطبخ

انا : ام يحيى و مازن

ماشاء الله لا قوة الا بالله
لالالالالالالالا كدا ما ينفعش
بصى انا و انتى تفتح مطعم فول و نكون شركاء فيه بحيث انتى تعملى الفول و انا ادووووووووق ههههههههههههه
تسلمى ايديكى و عنيكى حبيبتى
و على المفضلة اكيد
و كل سنة و نتى و حبايبك كلهم بخير
و يا ريت حبيبتى لو تكتبى اسمك على الصورحفاظا على حقوقك يكون افضل
و طبعا ممتاااااااااز مع مرتية الشرف

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شهادات من حور عين اعتز بيها #17
مواضيعى المتواضعة #16

من مواضيع ام يحيى و مازن