القران الكريم
Loading...
المواضيع المميزة
المواضيع الجديدة
المنتدى الاسلامى العام

الإهداءات

العودة   منتدى حور عين > المنتدى العام > حياتنا وحكياتنا
حياتنا وحكياتنا طلبات المشورة و ابداء الرأي في المشكلات و تجارب العضوات مع الحياة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما أكثر تجربة أثرت بكي؟
التجربة رقم 1 12 30.77%
التجربة رقم 2 3 7.69%
التجربة رقم 3 2 5.13%
التجربة رقم 4 2 5.13%
التجربة رقم 5 3 7.69%
التجربة رقم 6 17 43.59%
المصوتون: 39. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

47 معجبون
موضوع مغلق

قديم 12-02-2017, 06:45 PM
الصورة الرمزية أمنية جميلة
أمنية جميلة أمنية جميلة غير متواجد حالياً

أمنية جميلة will become famous soon enough
وسام العضوة المؤسسةوسام المشاركة المتميزةوسام النشاط الاداري المتميزوسام الحورية اللهلوبةوسام دعم حور عينوسام دعم صفحة حور عين على الفيس بوكوسام نجمة حور 2016وسام النشاط الاجتماعىوسام الحورية المتألقةوسام أميرة حور عينوسام المشرفة المثالية
راى إستفتاء مسابقة مريتي بموقف صعب في جو الشتاء وحسيتي إن ربنا معاكي ...تعالي شاركينا بيه

انا : أمنية جميلة

إستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

حبايبي عضوات قسم حياتنا وحكايتنا وعضوات منتدى حور عين عامتآ

موعدنا اليوم مع إستفتاء مسابقة

مريتي بموقف صعب في جو الشتاء وحسيتي إن ربنا معاكي ...تعالي شاركينا بيه

في البداية أحب أشكر sweet red roses على تصميمها لفواصل الإستفتاء وبوجه شكري كمان لكل العضوات اللي اشتركوا في المسابقة وألتزموا بالمعاد المحدد لتسليم المواضيع

جزاهم الله كل خير
وأتمنى ليهم كل النجاح والتوفيق ياربإستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

شــروط الأستفتــاء ‏:

- ممنـــوع ارسال رسائل للعضوات للتصويت لعضوه معينة حرصآ على نزاهة التصويت
وأي عضوة توصلها رسالة من عضوة تحولي الرسالة وسيتم حذف مشاركتها من المسابقة

- أرجو التصويت لمن يستحق ياحبايبي صوتك امانة
وربنا هيسألك عليه ‏

ملحــوظة
:-

- ترتيب التجارب مالوش علاقة بترتيب اسماء المشتركات

أسمـــاء المشتركــات:-

N$Y$M

انجى الشافعى

همسة ذكر

عبرات و عظات

Super Girl
أم سلمى

جـوائـز المسـابقـة ‏:‏
الكأس الذهبي للفائزة بالمركز الأولإستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

الكأس الفضي للفائزة بالمركز الثانيإستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

الكأس البرونزي للفائزة بالمركز الثالثإستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

وسام المشاركة المتميزة
للمركز الرابع و الخامسإستفتاء مسابقة مريتي بموقف الشتاء وحسيتي ربنا

Ysjtjhx lshfrm lvdjd fl,rt wuf td [, hgajhx ,psdjd Yk vfkh luh;d >>>juhgd ahv;dkh fdi

من مواضيع أمنية جميلة

التعديل الأخير تم بواسطة أمنية جميلة ; 13-02-2017 الساعة 12:47 AM
قديم 13-02-2017, 01:56 AM

وسام العضوة المؤسسةوسام المشاركة المتميزةوسام النشاط الاداري المتميزوسام الحورية اللهلوبةوسام دعم حور عينوسام دعم صفحة حور عين على الفيس بوكوسام نجمة حور 2016وسام النشاط الاجتماعىوسام الحورية المتألقةوسام أميرة حور عينوسام المشرفة المثالية

ط§ط¶ط؛ط· ط¹ظ„ظ‰ ط§ظ„طµظˆط±ط© ظ„ط±ط¤ظٹطھظ‡ط§ ط¨ط§ظ„ط­ط¬ظ… ط§ظ„ط·ط¨ظٹط¹ظٹ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إزيكم يا أحلى حوريات

قصتي دي حصلت في منتصف الثمانينيات ولولا ستر الله ولأن لكل أجل كتاب كان زماني في عداد الأموات من أكتر من ربع قرن

إيه بقى اللي حصل؟؟؟

كنت أنا وزوجي متفقين هنخرج نجيب مراجع محتاجينها
وكنا أيامها لسه ما أتجوزناش كنا كاتبين الكتاب وكنا في منتهى السعادة عشان خارجين مع بعض لوحدنا لأننا قعدنا 4 سنين مخطوبين ما خرجناش فيهم ولا مرة لوحدنا لأننا بفضل الله عائلة ملتزمة معظمها أزهريين وزوجي على الرغم من إنه مش أزهري إلا إنه بفضل الله ملتزم وملتحي من أيام ما كان طالب في الكلية

المهم إحنا كنا متفقين إن زوجي هييجيلي الصبح بيت بابا وياخدني ونروح نشتري المراجع من شارع القصر العيني ليا وله ويعدي على كليته عشان في موعد مع الدكتور المشرف على رسالة الماجستير بتاعته وكنا في الدراسة وفي آخر شهر ديسمبر وكان يوم خميس
فعلا خرجنا وعدينا على الكلية الأول وقابل المشرف على الرسالة وكانوا الكل بيباركولنا على كتب الكتاب

أساتذته وزملائه وزميلاته حتى الست أم محمد بتاعة الشاي هنئتنا بحرارة وقالتلنا
لولا إننا في الكلية كنت مليت (ملأت) الدنيا زغاريد

خرجنا من الكلية ورحنا على كلية الطب وأشترينا من المكتبات بها كمية مراجع كبيرة جدا زوجي كان محتاجها ومرجعين ليا في مادة microbiology وهي بالنسبالي علم من أرزل العلوم على الاطلاق
فوعدني زوجي إنه هيجيبلي مراجع كويسة فيها وهيذاكرهالي وإني إن شاء الله هجيب فيها إمتياز ولأن عدد الكتب كان كبيرا فقد قاموا في إحدى المكتبات بربطها بخيط دوبارة لكي يتمكن زوجي من حملها بسهولة وحملت أنا الكتابين الخاصين بيا

وخرجنا من كلية الطب وروحنا على المحلات الصغيرة اللي بتبيع المستلزمات الطبية في شارع القصر العينى لأن زوجي كان محتاج لبعض المواد والمستلزمات عشان البحث بتاعه وأيامها كان لسة القصر العيني الفرنساوي مالوش وجود

المهم خلصنا وجبنا إحتياجاتنا كلها
وإحنا ماشيين وعمالين نتكلم ونضحك وفعلا كنا في منتهى السعادة وبعدين التفت زوجي وبص على مطعم أبو شقرة
وكان على الرصيف المقابل للرصيف اللي إحنا ماشيين عليه وقالي: يلا نتغدى أنا هموت من الجوع وأكيد أنتي كمان جعانة جدا

فقلت:لأ بلاش غدا
ماما هتزعل أوي لو أتغدينا برة وهي من إمبارح بتجهز لك الأكل والحلويات اللى انت بتحبها

فأبتسم إبتسامة صافية وقال:
ربنا يارب يبارك فيها والله أنا ماباحبهاش تتعب أبدا في أي حاجة خلاص ماشي الحال خليكي هنا وأنا هعدي أجيب بسكوت وعصير وهشوف الأنابيب اللى ناقصة عند المحل ده (محل للمستلزمات الطبية برضه بس كان على الرصيف المقابل)

ووضع ربطة الكتب جنبي على الرصيف وعبر الشارع عشان يجيب العصير والأنابيب
وأنا فتحت كتاب من كتب ال microbiology اللي جابهالي وبدأت اقرأ فيه وإستغرقت فيه تماما وكأني بقالي ساعات بقرأ فيه
(مع الأسف دي عادة زي الزفت عندي لما بكون مهتمة بقراءة شئ معين بيستغرقني تماما بمجرد ماببدأ القراءة ومش بنتبه لأي شئ حولي )

وما أنتبهتش إلا على صوت حبيب عمري وهو بيصرخ بفزع:حاسبي يا ‏‏*‏‏*‏‏*‏

وقبل ما أعرف في إيه كان هو شالني ووقع بيا من على الرصيف إلى أرض الشارع وأتوبيس نقل عام ماشي زي الصاروخ بمنتهى السرعة فوق الرصيف وعكس إتجاه شارع القصر العيني

طبعا الأتوبيس إختفى والله يعلم بيه راح فين ولا إيه اللي حصل معاه أو بسببه والناس ستات ورجالة إتلموا علينا ووقفونا وبقوا ينضفولنا هدومنا واللي يبارك سلامتنا واللي يشتم النقل العام وسائقيه واللي تدعي على السواق وتصفه بعديم الضمير
وأنا مأخوذة تماما من اللي حصل ومنزعجة لدرجة مش قادرة أستوعب ولا أستنتج إيه اللي حصل بالظبط

أتاري زوجي جاب البسكوت والعصير ولقى أنابيب الإختبار الي كان عايزها ومعدي الشارع وجاي ناحيتي شاف الأتوبيس وهو جاي وأنا مش منتبهاله نهائيا
راح رمى الحاجات اللي كانت معاه وجري بمنتهى السرعة ولحقني وشالني ووقع بيا قبل الأتوبيس مايوصلي بثواني
ولولا إنه القى بنفسه من على الرصيف كان الأتوبيس هيقضي علينا إحنا الأتنين

الناس ربنا يجازيهم الخير لمولنا الكتب اللي الأتوبيس بهدلها تماما وربطوها تاني ووقفولنا تاكسي بعد ما أكتر من شخص من اللي كان معاهم عربيات عرضوا علينا توصيلنا لي مكان إحنا عايزينه لكن زوجي شكرهم جميعا وقالهم إننا لسه مشوارنا بعيد
ركبنا التاكسي ومشي وبعد شوية لقيت زوجي وضع ذراعه على كتفي وضمني (من الجنب)ضمة شديدة وإنسابت دموعه بغزارة وفي صمت تام لأكثر من تلت ساعة وعلى الرغم من إن سائق التاكسي كان شايفنا في المرايا الأمامية وعلى الرغم من طرحتي الكبيرة ولحية زوجي إلا إ نه ما أتكلمش كلمة واحدة ولا علق بحرف واحد بل على العكس لما وصلنا ماكانش راضي أبدا ياخد أجرة التوصيل لولا إن زوجي حلف عليه ونجانا ربنا سبحانه وتعالى بفضله وكل اللي حصلنا كدمة كبيرة بالساق وجزع في الكتف لزوجي إستغرق علاجه أسبوعين وكدمة بسيطة في الذراع وأخرى بسيطة أيضا بالساق لي لأن زوجي الغالي لما وقع وقع هو على الأرض وأنا فوقه والحمد لله رب العالمين

من مواضيع أمنية جميلة

التعديل الأخير تم بواسطة أمنية جميلة ; 14-02-2017 الساعة 10:57 AM
قديم 13-02-2017, 02:30 AM

مبدأيا كده القصة مش قصتي أنا دي قصة (***) البنوتة اللي كانت بتيجي تساعدني في البيت اللي كانت منتهى الذوق والقناعة والأمانة

تقريبا كتير منكم هيكون عارفها
البنت دي من سنتين جات تساعدني وأنا بنقل في بيتي الجديد وكانت أيامها *** (أسم البنت) متجوزة بقالها مدة بسيطة جدا
وجاتلي في شهر يناير وهي لابسه عباية خفيفة خالص وتحتها حاجة خفيفة خالص ولما سألتها: ليه يا بنتي كده

قالتلي:والله يا دكتورة ما عنديش حاجة تتلبس في الشتا وإنتي عارفة إني يتيمة وظروفي منيله والحمد لله ربنا سترني وأتجوزت راجل ب 100 راجل محترم وبيحبني وبيشغتل كذا شغلانة وأنا كمان بشتغل عشان ناكل اللقمة بالحلال ومابرضاش أطلب منه حاجه عشان محسسوش إني تقيلة

المهم بعدها بيومين كتبت قصتها في إحدى مواقع التواصل الإجتماعي وقلت إني محتاجة لبس مستعمل ل***

أقسم بالله أنا من تاني يوم لغاية بعدها بشهر إستقبلت كمية لبس بيتي وخروج لسه لحد دلوقتي *** عندها حاجات ملبستهاش منها لأنها مش عايزة تهلكهم كلهم
ومن واحدة معندهاش أي حاجة لواحدة دولابها مليان لبس من أغلى وأجمل أنواع اللبس

وشوفوا كرم ربنا كل البنات رفضوا ياخدوا جنية في أي لبس
إتبعت ل*** شنط لبس من عند ربنا كده ولغاية النهارده بتحلف بالله إنها كل مرة تلبس حاجة منهم تدعي لصاحبتها بالستر والصحة والبركة في الرزق والولاد يارب

جزاكم الله خيرا جميعا يارب

أنتم جنود ربنا بعتها لستر البنت دي في وقت من أصعب أوقات حياتها

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 13-02-2017, 03:28 AM

أهلا بيكم يا أجمل حوريات
إن شاء الله من خلال مشاركتى فى المسابقة
هاحكى لكم على موقف صعب اتعرضت ليه فى الشتاء
لكن الحمد لله ربنا كان معايا فيه و عدى على خير

بالتأكيد كل واحدة فينا أكيد اتعرضت لموقف صعب فى الشتاء
بالرغم من إن فصل الشتاء بيكون مميز لكن للأسف لو الدنيا مطرت على فجأة

و كنا خارج البيت بتكون مشكلة فعلا زى الموقف بتاعى

و الموقف إللى حصل معايا كان إنى كنت فى الكلية و قبل المحاضرة الأخيرة ما تخلص بشوية
للأسف الجو اتقلب خالص و الدنيا بدأت تمطر جامد و بعدها خلصت المحاضرة
و المفروض إنى أروح البيت و كانت الساعة تقريبا 3 و نص العصر

المهم إنه لله الحمد كان معايا شمسية و قدرت أخرج من الجامعة على خير
و أوصل لمحطة الترام و انتظرت إن الترام يوصل لكن للأسف استنيت حوالى نص ساعة
و الترام ماجاش و عرفت إنه فيه عطل بسبب الشتاء
طبعا بدأت اقلق و دعيت فى سرى إن ربنا ييسر الأمور علشان أروح البيت بسلام

و الساعة كانت تقريبا 4 العصر و الامطار غزيرة

بعدها قولت إن الحل الوحيد إنى أوقف تاكسى و أروح بسرعة
و فعلا بدأت أدور على تاكسى فاضى لكن للأسف عدد عربيات التاكسى كانت قليلة
و كلهم زحمة و مفيش و لا تاكسى عايز يوقف

طبعا زاد قلقى جدا و خاصة إن والدتى بتقلق عليا لو اتأخرت حتى 5 دقائق
و بالتالى كان الحل الوحيد هو الدعاء و التوكل على الله و الحمد لله جاتنى فكرة إنى أروح البيت ماشية
لكن طبعا كان حل صعب و مرهق لأنه كانت المسافة أكثر من 5 محطات ترام
بس ده كان الحل الوحيد قدامى و فعلا عملت كده و طول الطريق و أنا بدعى ربنا إنه يحفظنى
و كنت تعبانة و بردانة و المطر كتير

لكن أخيرا بفضل الله وصلت البيت حوالى الساعة 5 مساءا و شكرت و حمدت ربنا جداااااا
لأنى مكنتش مصدقة إنى روحت البيت بسلام
و كانت ماما قلقانة عليا جدا و لما حكيت لها الموقف كله
طبعا صعبت عليها و عملت لى حاجات سخنة كتير علشان أنا كنت بردانة و مرهقة جدا

و بكده يكون الموقف انتهى على خير و كله طبعا بفضل الله
له الحمد و الشكر دائما
و أتمنى مشاركتى تعجبكم
و تصوتولى يا قمرات

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 13-02-2017, 09:35 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله ربنا كرييم أوي وعدى عليا مواقف كتيير في الشتا وربنا أعاني فيها جدا حبيت أشارككم معايا في أخر موقف حصلي

من فترة أمي ربنا يبارك فيها ويرزقها الصحة والعافية إتحجزت في المستشفى في العناية المركزة وكنت عايزة أروحلها المستشفى والجو كان صعب جدااا الدنيا كانت بتشتي تلج وأنا حامل ومعايا بنتي عندها سنة ومكنتش عارفة أعمل إيه
فجأة لقيت زوجي بيتصل بيا وهو في الشغل بيقولي:أنا جاي في السكة مع إن معاد رجوعه لسه عليه كتيير وهيقعد هو بيها لحد ما أروح أزور أمي وأجي لأن الزيارة لها معاد فرحت جدا

إخواتي كانو هياخدوا عربية مخصوصة يروحوا بيها وعايزني أركب معاهم قولت لأخويا روحوا أنتم أنا هنتظر زوجي أما يجي وتوكلت على الله وجهزتلها ببرونة عصير وذهبت للمستشفى

طبعا بفضل الله إتبهدلت بمعنى الكلمة في السكة الدنيا شتت عليا تلج وأنا منتقبة ولابسه عباية وطرحة إتبليت كلي حتى الشراب ركبت المواصلات ونزلت مشيت لحد المستشفى في عز الشتاء وعدى تلت ساعة من الزيارة اللي كلها على بعضها ساعة كنت مكسوفة من شكلي أ وأنا داخلة المستشفى سبحان الله لقيت المية بتاعت الشتاء مالية مدخل المستشفى

إستاذنت من الموظف اللي على باب العناية قولته:ينفع أدخل وأنا كده

قالي:أدخلي

والحمد لله لحقت الزيارة بفضل ربنا و إخواتي قعدوا يضحكوا ماما ويقولولها إني عملتها على نفسي وقعدت أختي الكبيرة تقولي على طول فضحانا كده هههههه

والحمد لله إطمنت على أمي وكفاية إنها حست إن مفيش حاجة أبدا تمنعني عنها وروحت لقيت بنتي الحمد لله مش بتعيط وبفضل ربنا كل ده لا بردت ولا أي حاجة مع إني أصلا عندي جيوب أنفيه وببرد كتييير

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 13-02-2017, 10:27 AM

السلام عليكم
مكنتش حابه حد يعرف عن الموضوع ده حاجة أو مكنتش عايزة أحكي لحد بس لما شوفت المسابقة حسيت إني عايزة أتكلم وأقول قد إيه ربنا قريب قوي من عبده في الضيق قبل الفرح

أنا بإختصار اللهم لك الحمد بيجيلي تعب كده وبيدأ بوقت الشتا ويمكن اللي عنده نفس التعب عارف إنا بقول إيه

أنا عندي إنسداد بالأوردة والشرايين بإيدي الإتنين وتعب كده مش عارفين إذا كان روماتيد ولا روماتيزم ده لو عملت مجهود بسيط جدا بيخلي جسمي كله كأنه حتت خشبه وده غير الألم

المهم ببقى عامله حساب الشتا قوي وبخاف قوي لما بيجي خصوصا إني عايشه لوحدي وتقريبا كده عندي وسواس من موضوع النضافة وبحب كل حاجة تمام

ففي يوم عملت مجهود أو كنت بجهز بشقتي وعلى فكرة طول ما أنا شغاله مش بحس بأي حاجة لما أخلص بقى ببقى عايزة أكل من الأرض كده من شدة الوجع وفضلت أدعي ربنا

أقوله يارب وحياه حبيبك محمد أخف بس عشان خاطر ولادي محدش هيرعاهم غيري ومتحوجنيش لحد وفضلت أبكي لحد ما فقدت الوعي تقريبا

أنا متزوجة بعيد عن أهلي وبالنسبالي قربهم وبعدهم واحد المهم بقى تعبت قوي وزوجي كلم إبن إخته يبعتلي مراته تجيلي هي بتقولي مرات خاله
فأول ماشافتني حضنتني
وقالت لزوجي:أنا ماما بتجيلها الحالة وفي حقنة ماما بتجبها دي كويسه قوي هاتهالها أنا هاديهالها وإن شاء الله تبقى كويسه

زوجي بصراحة قالها:لأ إحنا متابعين مع دكتور وبتاخد علاج مينفعش نلخبط وإحنا أصلا روحنا لدكاترة كبار وشيوخ كمان

المهم زوجي جابلي الحقنة دي
والله قمت كأني كنت بهزر ويمكن متكنش الحقنة هي السبب لأ ممكن دعائي لربنا اللي بحسه واقف جنبي في أوقاااات كتير مش بلاقي أقرب الناس ليا معايا بل بالعكس بلاقي منهم رده فعل بتخليني معتمدش على حد وأقول ربنا وبس والحمد لله من وقتها متعبش يمكن لما أعمل مجهود شويه الاقي جسمي تعبني

اللهم أملآ قلبي حبا لك وإقبالا عليك وحياء منك
اللهم لا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا لأحد من خلقك

مقصدش مكسب من مسابقة والله بس كنت عايزة أفضفض

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 13-02-2017, 10:09 PM

هحكيلكم موقف من المواقف اللي مش قادرة أنساها أبدا
لما كنت حامل وأنا أصلا عندي حساسية صدر يعني ضيق تنفس وأزمات وحاجات زي كده وبتكون كتيره جدا في الشتا

ربنا يعافيكم يارب

المهم أنا كنت عايشه في محافظة تانية بعيد عن أهلي وأهل جوزي وكنت في أخر الشهر الثامن والكلام ده كان في أخر شهر يناير 2012 جالي دور برد جامد شويه وأنا أصلا بعد ما يخلص البرد بيجيلي أزمات تنفس على مدار كذا يوم بس لحسن حظي إني مجاش ليا برد خالص طول الشتا وأنا حامل غير المرة دي يعني جوزي مكنش شاف ولا يعرف أنا حالتي بتكون إزاي وأنا عندي الأزمة!

المهم في يوم كنا بالليل أنا حسيت ببداية الأزمة وطبعا مكنش معايا أدوية تنفع للحمل فأستبدلت الأدوية بالمشروبات اللي بتساعد على التنفس وفضلت على كده طول الليل بس جينا الصبح تعبت بزيادة وصحيت جوزي وأقوله أنا مش قادرة أخد نفسي وهو أفتكر إني بتدلع وبصراحة لأول مرة ميسألش فيه وفضل يقولي نامي بس وإنتي هتبقي كويسه أنتي اللي موترة نفسك

وأنا طبعا مش قادره حتى انام لأني لما بنام التنفس بيكون صعب أكتر وفضلت قاعده بس حسيت إني نفسي صعبت عليه أوي وقمت من الأوضة وفضلت أعيط وأدعي كتير أوي وأتصلت بمامتي وقلتلها طبعا أتخضت جامد وحاولت تتصل بجوزي عشان تفهمه إني مش بدلع بس كان تليفونه صامت بس بعدها بشويه لقيته صحي وبيرد عليها وقام فضل يصالحنى ونزلنا نشوف أي مستشفى لأننا كنا في دمياط الجديدة وطبعا رحنا أكتر من مكان بس للأسف مكنش فيه أي جهاز أكسجين أو بمعنى أصح مكنش حد مهتم ولا دكتور حتى يقوم يكشف بس وقتها لما مشيت في الهوا شويه حسيت إني فقت وبقيت أحسن ولما روحنا لقيت بعدها ماما بتخبط وعندي في البيت في دمياط على فكرة إحنا أصلا من المنصورة يعني بعد حوالي ساعة ونص أو ساعتين من المكالمة لقيتها عندي
بس كنت تمام وقتها بس ماما صممت تاخدني المنصورة بعد ماعرفت إني مفيش مستشفيات هنا تنفع ولأنها عارفة حالتي
وقعدنا شويه وبعد كده روحنا وإحنا بقى في المواصلات جاتلي الأزمة تاني بس المرة دي بأقصى شدة وطبعا ده من ريحة البنزين في العربية وأضطريت أخد البخاخة وطبعا مكنتش تنفع مع الحمل وماما مبقتش عارفه تعمل أي حاجة والناس اللي معانا اللي تدعيلي واللي تتطبطب عليا وأنا خلاص كنت حاسه إن روحي بتطلع وجسمي سقع خالص ووشي أزرق وأبتديت في حالة إغماء ووقتها كل اللي كان تعبني إني خايفة على إبني وعمالة أعيط وأدعي في نفس الوقت بيني وبين نفسي

لما قربنا نوصل بابا بيكلم ماما وبيقولها أنا وصلت وهستناكم في الموقف على فكرة هو كان مسافر القاهرة في شغل حصل حاجات مكملش الشغل ورجع
حكمة ربنا عشان الموقف في الفترة دي مش بيكون في تاكسيات كتير وكنا هنقف كتير عشان نركب وده من كرم ربنا عليا إن الشغل بتاع بابا مكملش عشان يرجع بسرعة ويتحرك معانا بالعربية

المهم وصلنا وبابا اشتلني ودخلني العربيه لأني كنت في إغماء كامل ورحنا على مستشفى الصدر وهنا بقى ربنا وقف جمبي أوي
رحت هناك ولقينا أكبر خمس دكاترة في المنصورة كلها بتوع أمراض صدر من بينهم مدير المستشفى نفسه لدرجة إني الممرضات من كتر ماشايفين ماما خايفة وبتعيط وكل شويه تقول للدكتور هي كويسه خلي بالك عشان الحمل فضلوا يقولولها أحمدي ربنا دي أول مرة تحصل إني يتجمع عمالقة طب الأمراض الصدرية في المستشفى مع بعض دي محصلتش من 15 سنة ودي حقيقة فعلا

تقريبا اليوم ده كان في حملة أو تفتيش مش عارفة بالظبط بس كان من حظي وكرم ربنا عليا

والحقيقة إني لقيت رعاية هناك فوق الوصف لدرجة إنهم كلموا دكتور زميل ليهم بتاع نسا وجابوه المستشفى وكشف عليا وكمان عشان يقولهم يدوني علاج إيه عشان أنا كنت في أخر التامن
وبعد جلسات أكسجين ومحاليل كتير فقت وحسيت إني صغيرة أوي قدام عظمة ربنا ورحمته بينا ومكنتش قادرة أبطل عياط من كتر الفرحة إن ربنا نجاني أنا وأبني لأني بصراحة كنت حاسه إني بموت

تخيلوا بقى عطف ربنا أنه يوقفلي ناس ولاد حلال ومحترمين كده
على فكرة مدير المستشفى وقتها ده راجل محترم جدا ربنا يكرمه يارب

الأزمه دي كل مابفتكرها بحس قد إيه ربنا كبير أوي ورحمته ملهاش حدود وقادر يحمينا من أي شر أو أي مكروه بيحصلنا
وكمان البيبي متأثرش بأي أدوية أنا أخدتها من نفسي وقت الأزمة
وكمان ربنا على طول واقف جمبي في الشتا أوي لأني على طول الأزمة بتجيلي بصفة مستمرة في الشتا وربنا وحده بيكون عالم بحالتي

ودي كانت حكايتي أنا عارفة إنها حكاية كئيبة و طولت عليكم بس كان لازم أشرحلكم وعلفكره وانا بكتب ليكم دلوقتي تعبانه برضه ولسه مخلصة جلسة أكسجين
ياريت تتدعولي إني ربنا يشفيني لأني بجد تعبانة

وربنا يشفي كل مريض يارب

[/SIZE][/COLOR]

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 13-02-2017, 10:22 PM

موفقات حبيباتي

من مواضيع أمنية جميلة

قديم 14-02-2017, 03:02 AM
الصورة الرمزية الملاذ أمن
الملاذ أمن الملاذ أمن غير متواجد حالياً

الملاذ أمن is on a distinguished road
وسام ترحيب حور عين

انا : الملاذ أمن

كل المواقف كانت حلوة و كل موقف فيه رحمة ولطف من ربنا
تم التصويت موفقات ياحوريات

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

من مواضيع الملاذ أمن

قديم 14-02-2017, 03:24 AM
الصورة الرمزية المشتاقه للجنه
المشتاقه للجنه المشتاقه للجنه غير متواجد حالياً

المشتاقه للجنه will become famous soon enough
وسام ترحيب حور عينوسام النشاط والتميز فى قسم الهواياتوسام أميرة حور عينوسام الفائزة بالكأس البرونزىوسام أوفياء المنتدىوسام المهارةوسام ملكة الاناقةوسام التفاعلوسام نجمة حور 2016وسام النشاط الاداري المتميزوسام الحورية المتألقةوسام النشاط والتميز فى القسم الاسلامىوسام المشرفة المثاليةوسام الفائزة بالكأس الذهبىوسام الفائزة بالكأس الفضىوسام الحورية اللهلوبةوسام المشاركة المتميزةوسام العضوة المؤسسة

انا : المشتاقه للجنه

تم التصويت بالتوفيق للجميع
موضوع مغلق